Vier valkuilen rond architectuurprincipes

Architectuurprincipes zijn een populair, maar lastig te hanteren instrument. De volgende vier fouten worden te vaak gemaakt:

1. Te veel principes

Architecten zitten vaak vol goede ideeën en een nieuw principe is snel bedacht.
Maar met hoeveel principes kan een mens leven? Een handvol, misschien? Voor
organisaties geldt hetzelfde. Elk principe kent een prijs.

2. Bestaande principes negeren

Elke organisatie kent zo zijn ongeschreven regels. Vaak liggen aan die regels verborgen principes ten grondslag, die zelden hardop benoemd worden. Een voorbeeld is het voorkomen van gezichtsverlies bij leidinggevenden. Zulke principes negeren, leidt snel tot onverwachte en schijnbaar irrationele weerstand.

3. Comply or explain

Een bekende tactiek om de pijn van principes te verzachten, is ‘comply or explain’: wie zich niet voegt, moet uitleggen waarom niet. Maar een principe dat slechts af en toe geldt, is geen principe maar een vuistregel of een tip.

4. Principes verwarren met goede voornemens

Veel organisaties zeggen dat ze ‘de klant centraal stellen’ en worstelen daar vervolgens vreselijk mee. Gemeenten, ziekenhuizen, verzekeraars: ze zijn vaak niet ingericht om aan dit principe te kunnen voldoen. Hoe goed de bedoelingen ook zijn, zulke onhaalbare principes leiden enkel tot frustratie en cynisme. Ambitieuze doelen stellen is prima, maar gun de organisatie tijd om te groeien totdat ze eraan kunnen voldoen. Tot die tijd mag het geen principe heten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s